Kebaikan Penggunaan Telefon Pintar Dalam Kalangan Pelajar

Penggunaan telefon tanpa wayar dikomersialkan sekitar tahun 1970-an. Pada masa kini penggunaan internet amat penting kepada para pelajar bagi membuat kajian atau menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah atau guru masing-masing.


Pin On Viral Artis

Pelajar seyogianya perlu memanfaatkan kebaikan dan mengelakkan keburukan penggunaan telefon bimbit kerana yang baik dijadikan teladan yang buruk dijadikan sempadan.

Kebaikan penggunaan telefon pintar dalam kalangan pelajar. 582014 Tuntasnya telefon pintar mendatangkan kebaikan kepada mahasiswa. Dalam satu rencana yang disiarkan di Harian Metro terbitan 29 April 2015 menyatakan antara kesan buruk penyakit yang boleh menjejaskan kesihatan pelajar sekiranya tabiat obses teknologi ini diteruskan tanpa ada had adalah Insomnia dimana penggunaan telefon pintar seperti permainan video melayari Internet dan sebagainya secara tidak langsung boleh menjejaskan kualiti tidur. Kemudian kebaikan telefon bimbit ialah dapat megeratkan hubungan silaturrahim sesama kita.

Penggunaan telefon pintar wajar dilihat dari perspektif positif supaya pelajar mendapat lebih banyak manfaat untuk kejayaan dalam akademik. 10222018 Kesimpulannya penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar mendatangkan lebih banyak kesan buruk daripada kesan baik. Dalam kalangan pelajar penggunaan telefon pintar yang ada capaian internet dapat membantu proses pengajian mereka khususnya ketika mencari bahan rujukan.

Selain daripada itu ketagihan telefon pintar juga memberi kesan kepada kesihatan mental dalam kalangan pelajar universiti Akhouri et. 1222013 Pelajar boleh menghubungi ibu bapa merka untuk mendapatkan bantuan. Hal ini wajar diteruskan berikutan dapatan kajian ini yang menyingkap sikap pelajar yang positif dan sokongan mereka terhadap penggunaan telefon pintar untuk tujuan pembelajaranFaktor jantina dilihat tidak mempengaruhi tahap penggunaan telefon pintar dalam kalangan pelajar yang terlibat dengan kajian ini seperti mana juga faktor program yang tidak berbeza secara signifikan terhadap penggunaan telefon pintar.

Ianya hanya dengan melayari internet ataupun menggunakan applikasi seperti twitter. 10222020 Antara kebaikan penggunaan telefon pintar dalam kalangan pelajar ialah pelajar mudah mendapatkan maklumat tambahan yang diperlukan untuk pelajaran. 2182014 Telefon bimbit pintar telah banyak memberi kebaikan kepada kita di mana dengan adanya telefon ini maklumat terkini dapat diketahui dengan pantas.

Jika tidak digunakan untuk kebaikan perkara ini mampu merosakkan. Remaja dapat menghubungi tak berjumpa bersemuka kerana telefon adanya fungsi untuk melihat wajah seseorang bersembang dan sebagainya. Sebagai contoh telefon pintar membolehkan ahli keluarga yang berjauhan berhubung antara satu sama lain untuk bertanya khabar berita dan secara tidak langsung hubungan silaturrahim antara ahli keluarga dapat diperkukuhkan.

4182014 Dalam kalangan pelajar penggunaan telefon pintar yang ada capaian internet dapat membantu proses pengajian mereka khususnya ketika mencari bahan rujukan. Telefon pintar ialah gajet ini boleh dijadikan sebagai alat perhubungan. 10292014 Antara keburukan telefon pintar ialah gajet telefon pintar ini boleh mengganggu pelajaran malah akan memberi peluang kepada remaja untuk mengakses laman pornografi dan menyebabkan berlakunya aktiviti-aktiviti sumbang dalam kalangan remaja serta membawa kesan atau implikasi yang negatif kepada masyarakat sekeliling.

11132019 Pelajar pula sememangnya tidak ketinggalan dalam perlumbaan mengejar kecanggihan malah terdapat ramai pelajar yang mempunyai telefon pintar pada masa kini. 7232020 Berdasarkan kajian Kementerian Pembangunan Keluarga dan Wanita masalah penggunaan telefon pintar ini berpunca daripada kurangnya perhatian daripada ibu bapa menyebabkan anak-anak mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai seorang anak mahupun pelajarDalam konteks inianak-anak menghabiskan masa yang lama dengan bermain atau mengakses telefon pintarOleh yang demikianpihak ibu bapa haruslah memainkan peranan yang drastik untuk mengawal penggunaan telefon pintar dalam kalangan. Oleh sebab itu mahasiswa hendaklah bertanggungjawab serta bijak memanfaatkan kemudahan teknologi ini iaitu telefon pintar agar membawa manfaat kepada diri sendiri.

Di samping itu maklumat terkini dapat disampaikan hanya dengan membuat panggilan. KESIMPULAN Kesimpulannya penggunaan telefon pintar dalam kalangan remaja memberikan seribu satu faedah kepada sesiapa sahaja yang menggunakannya tetapi sebagai pengguna kita perlu bijak menggunakan gajet atau alat yang dicipta dalam dunia serba canggih ini dengan cara yang betul. Terdapat banyak murid bersekolah di tempat yang berjauhan dengan tempat tinggal mereka sehinggakan terpaksa menduduki asrama demi merealisasikan impian keluarga dan melunaskan tanggungjawab mereka.

Hal ini dikatakan demikian kerana dengan adanya sambungan Internet telefon pintar menghidangkan pelbagai pengetahuan merentasi sempadan jarak dan waktu yang boleh diakses pada setiap masa. Jika diperhalusi penggunaan telefon pintar dalam kalangan pelajar hari ini mendatangkan implikasi yang pelbagai kepada para pelajar. Selain itu penggunaan telefon pintar juga dapat membantu seseorang mendapatkan informasi terkini.

Telefon tanpa wayar ini terus berevolusi apabila telefon pintar mula diperkenalkan pada tahun 1998. Namun begitu dalam ketaksuban penggunaannya terdapat juga keburukan kepada mahasiswa. 2102020 Anda tahu tak apa yang kebaikan dapat dalam menggunakan telefon pintar.

Telefon pintar juga boleh dijadikan sebagai alat untuk melayari internet. Penggunaan telefon pintar yang berlebihan juga turut mengganggu aktiviti fizikal dan kecergasan kardiorespiratori Lepp et. Hari ini telefon pintar yang mempunyai sambungan ke internet terdapat unsur-unsur keburukan godaan malah kebaikan jika ianya dimanfaatkan.

1192017 Kajian ini menunjukkan bahawa telefon pintar memberikan pengaruh yang besar kepada setiap pelajar yang menggunakannya sama ada dalam aspek yang positif mahupun negatif. Kebaikan telefon pintar yang pertama ialah telefon pintar dapat menghubungkan orang yang jauh di mata tetapi dekat di hati dengan mudah.


Eagle Beak Tuition Center Home Facebook


Pdf Wireless And Mobile Technologies To Enhance Teaching And Learning


Sewa Baju Adat Riau Melayu Riau Di Jakarta Sewa Baju Riau Hub 085211711318 Pengantin Kepulauan Tanggal


Sewa Busana Betawi Dot Com I Ph 085211711318 Atau 087776761152 Dan 081297046330 Baju Abang None S Menggambar Pakaian Pose Pengantin Pria Upacara Perkawinan


Yang Harus Dilakukan Orang Tua Sebelum Berikan Ponsel Ke Anak Tirto Id


LihatTutupKomentar